Megalitgravar

Skriv svar
Användarens profilbild
utn
administratör
Inlägg: 3092
Blev medlem: tis 18 mar 2003, 22:32
Ort: Vellinge

Megalitgravar

Inlägg av utn »

Det här monumentala byggnadsverket fann jag under dagens cykeltur mot Eskilstorps ängar, Jag spanade efter en härfågel som varit synlig i trakten men fann den inte. Det är en megalitgrav av äldsta typ en s.k. dös. Megalitgravar av denna typ byggdes på många platser i Europa en tid efter att befolkningen slagit sig till ro och börjat försörja sig på jordbruk. Den här anses tydligen så trivial att den inte ens förärats med en minnesplatta. Just denna dös bör vara byggd omkring år 3500 före kristus. Jämför denna datering med Egyptens pyramider,som byggdes nästan tusen år senare omkring 2600 f.Kr.Det finns fler än 50 st dösar bara i Skåne. Den mest kända är Skegriedösen, som man fick anpassa dragningen av motorvägen Malmö- Trelleborg efter. Min dös, skall vi döpa den till Eskilstorpsdösen, ligger mitt i en åker
Dösen hade dubbel funktion att vara gravplats och social mötesplats för den tidens små samhällsbildningarna. Bakom mig (fotografen) brer Söderslätt, Sveriges bördigaste åkermark ut sig.
I diset ute till havs skymtar Lillgrund Sveriges ännu så länge största vindkraftsverk. Till höger men inte i bild ligger Öresundsbron och ännu ett snäpp till höger därom dominerar Malmös stolthet "Turning Torso" horisontlinjen.
Himlen är som synes inte förmörkad av askmoln och över alltihopa kretsade en liten röd Piper Cub.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mail till någon administratör: admin@notiser.com
Skriv svar