Postens försändelse 0373500489504326609

Skriv svar
Användarens profilbild
utn
administratör
Inlägg: 3092
Blev medlem: tis 18 mar 2003, 22:32
Ort: Vellinge

Postens försändelse 0373500489504326609

Inlägg av utn »

Min bostadsrättsförening abonnerar bland annat på bredbands-TV via Telias fiberoptiska nät. För att kunna nyttja detta har varje medlem tillgång till TV-boxar, som ansluts mellan nätet och medlemmarnas TV-mottagare. För en tid sedan föreslog Telia att vi skulle byta ut våra äldre TV- boxar mot nya boxar med bättre prestanda. Ví skulle få HDTV.
Telia meddelade att en lastpall med de nya boxar skulle sändas till föreningen fredagen den 12 februari 2010. Bra tänkte jag som är pensionär. Jag kan vara hemma.
Under hela fredagen väntade jag på försändelsen. Ingen bil kom. På eftermiddagen anar jag oråd och ringer TELIA:s TriplePlay-koordinator för att förhöra mig om vad som hänt.Efter en stund ringer Telia tillbaka och berättar att jag måste ringa posten, som skulle stå för utsändningen. Jag får ett ärende nummer, se rubriken. Otroligt tänker jag 20 siffror det finns utrymme att identifiera det mesta t.ex 1000 miljarder försändelser för varje levande människa i denna värld. Här kan man tala om marginaler? Är det förnuftiga datatekniker, som konstruerat dessa koder?
Jag ringer till posten och får beskedet deras lastbil har varit ute hos mig kl 0958 och chauffören inte fått tag i mig. Försändelsen har gått tillbaka! Men hallå jag har ju varit hemma hela dagen. Jag har suttit vid telefonen och väntat. Möjligen gjort avbrott för toalettbesök och en stund har jag också suttit på motionscykeln i mitt badrum. Jag har inte märkt att någon som sökt mig. Nu är det kväll klockan är bevars 1600. Chauffören har åkt hem . Jag uppmanas ringa vid åttatiden på måndag morgon. Helgen förflyter. Jag annullerar den inbjudan jag sänt ut till de boende om att komma till föreningens kontor och byta in boxarna . Jag annullerar också en beställning om att skicka tillbaka de utbytta boxarna med Schenker på tisdag. Måndag morgon kl 0815 ringer jag posten. Vi har inte fått in någon beställning om att skicka ut försändelsen igen. De lovar dock att försöka få iväg lastpallen under dagen. Jag sitter vid telefonen ytterligare en hel dag. Nu börjar jag bli rejält arg i samtalen med postens logistik. Personalen vill inte tala med mig längre. De kopplar mig till postens reklamationstjänst. En vänlig dam på reklamationsavdelningen lägger upp ett internt utredningsärende. En handläggare skall kontakta mig under dagen säger hon. Ingen ringer. Försändelsen uteblir. Jag får däremot ett postat kort i brevlådan från postens utlämningstjänst att jag kan komma och hämta försändelsen eller beställa en ny utkörning mot avgift. Ingen uppgift om belopp. Tidigt tisdag morgon kl 0800 ringer jag till postens transportcentral. Nej det har ingen order om att köra ut lastpallen som uppskattningsvis väger 100 kg och inte får plats i min egen bil en Skoda Fabia. Räknas inte TELIAS beställning att köra ut försändelsen som ett uppdrag. Ja men ett nytt utskick kostar pengar. Det är inte mitt problem, säger jag. Det är Telia som beställt utsändningen. Efter många om och men lovar man att skicka ut försändelsen till mig. När kommer den, frågar jag, som inte vill sitta en tredje dag och vänta på att postens logistik skall klara ut sitt uppdrag. Efter en stund ger man mig besked. försändelsen kan väntas mellan kl 0900- 1100.
Vid tiotiden kommer en lastbil. Chauffören lastar ut 100 kilosförsändelsen, som posten uppmanat mig att hämta . Jag anvisar ett låsbart utrymme i vår källare där lastpallen kan ställas
Nu säger chauffören att han vill ha pengar. Hur mycket? 700 kr. Jag har inte så mycket på mig. Jag har inte kunnat söka upp någon bankautomat eftersom jag väntat på försändelsen.Tar ni kreditkort? Nej. Då måste jag ta tillbaka försändelsen. säger chauffören och börjar baxa ut den stora boxen.Men stopp.Jag har här ett telefonnummer till Telia. Ring det. De kan ge besked om att det betalar detta. Så kan jag inte göra säger chauffören. Då måste vi åka till Vellinge centrum 2 km så att kan jag ta ut pengar ur bankomat. Jag har inte tid med det säger chauffören. Han fortsätter att baxa ut försändelsen. Vänta nu säger jag detta är ju löjligt. Jag skall gå till grannarna och höra om de kan låna mig pengar. Jag hittar en granne som lånar mig två femhundralappar. Nu skall väl allt vara fixat men icke chauffören har nämligen ingen växel! Han kan inte lämna ut paketet om han inte får jämna pengar.
Mannen är alltså av sin arbetsledning instruerad att ta rejält betalt 700 kr kontant för uppdraget att köra ut med försändelsen . I detta läge kan han inte ens växla fem hundra kronor. Han har heller inte tid att åka två kilometer med mig till en bankautomat . Han kan inte ta kreditkort. Han kan inte ens fakturera beloppet. Han ställer betalningskrav mot mig, en privatperson, som inte ens beställt transportuppdraget. Till slut kan jag genom mina grannars hjälp lägga fram jämna pengar. Jag godtar emellertid inte hans slarviga namnteckning på kvittot. Någon ordning får det väl vara även på postens insats. Jag ber om ett namnförtydligande., vilket han skriver. Vi skiljs åt utan att säga adjö eller tack.
Jag tror inte att jag framledes kommer att rekommendera postverkets spedition.
mail till någon administratör: admin@notiser.com
Användarens profilbild
Per AK
administratör
Inlägg: 8531
Blev medlem: tor 20 mar 2003, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Postens försändelse 0373500489504326609

Inlägg av Per AK »

Ja, jag säger då det! *No*

Mvh

/// Per AK
¸.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º> -= A Wise Man is Still A Fool to An ldiot! =-
Användarens profilbild
NfP
Inlägg: 5112
Blev medlem: tis 25 mar 2003, 19:25

Re: Postens försändelse 0373500489504326609

Inlägg av NfP »

Ulf,

hade du haft en mobil och ett checkhäfte så hade allt gått smidigare..,. ;-)

(obs. ironi)

;-)

NfP
Användarens profilbild
Bover
Inlägg: 145
Blev medlem: tor 07 feb 2008, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Postens försändelse 0373500489504326609

Inlägg av Bover »

:lol:
Ursäkta om jag skrattar men så fort Telia är inblandade så tenderar saker och ting att att braka åt h**vete.
Mvh
/Bover
I think there is a world market for maybe five computers. (Källa: Thomas Watson, chairman of IBM, 1943)
There is no reason anyone would want a computer in their home. (Källa: Ken Olson, President, Chairman and Founder of Digital Equipment Corp., 1977)
Användarens profilbild
Buddy Holly
Inlägg: 14792
Blev medlem: tis 25 mar 2003, 09:03
Ort: Lubbock Texas

Re: Postens försändelse 0373500489504326609

Inlägg av Buddy Holly »

Posten och Telia i en skön konstellation...helt sanslöst!

MVH
Everyday it's getting closer
Going faster than a roller coaster...
Skriv svar