Den industriella utvecklingen i Malmöregionen har varit minst sagt dramatisk under det senaste seklet.
Frågan är om man i framtiden någonsin kommer att se en liknande utvecklingen. Jag bor själv i ett område med en imposant
industriruin. Hököpinge sockerbruk tillkom, som så många andra sockerbruk under slutet av 1800-talet. Industrigrenen växte raskt under 1900-talet.
Som mest hade man ett hundratal sockerbruk samlade under en hatt SSA Svenska Sockerfabriks AB. Idag har vi ett enda bruk kvar Örtofta sockerbruk i Eslöv. Det är inte ens svenskt. Ägare är danska Danisco sugar.
Kockums mekaniska verkstad är ett annat exempel på en framgångsrik industri , som idag för en tynande tillvaro. Man började för ett hundratal år sedan med att tillverka lantbruksmaskiner och spisar. Tog sig an ännu tyngre uppgifter och började tillverka tåg . Detta pågår ännu.
I början av 1900-talet inriktade man sig på varvsindustri. På 1940.talet var Kockums största arbetsgivare i Malmö med 4000 anställda. Verksamheten kulminerade på 1970-talet då världens största bockkran, 134 meter hög uppfördes. Den blev Malmös dominerande landmärke. Idag är den borta såld till Sydkorea. Kockums industrier har numera endast 300 anställda. Den civila varvsverksamheten försvann redan på åttiotalet. Kvar finns en minskande militär produktion, främst ubåtar. Kockums producerar fortfarande järnvägsvagnar och är framgångsrika med vindkraftverk.
Den som läst Torbjörn Flygts fina Malmöskildring "Underdog" vet att textilindustri med bl.a strumptillverkning varit ett viktigt näringsfång i Malmö under 1900-talet. Det mesta försvann på 1990-talet men än idag finns Wramborgs strumpfabrik kvar. De har ett trettiotal anställda.
Malmös mest framgångsrika finmekaniska industri har otvivelaktigt varit ADDO. ADDO började tillverka mekaniska räknemaskiner efter första världskriget.
utvecklades till en stor industri med som mest 3200 anställda worldwide varav 1600 i Malmö år 1970. Företaget var då involverat med Facit.
Nedgången gick snabbt. Elektroniken tog över och Facit Addo hade inte hängt med. Malmöfabriken försvann redan 1972.
När man talar om Malmöindustrier får man inte glömma Mazetti, grundat av en dansk Emil Nissen år 1888. Det växte till en av Malmös största industrier med ett tusental medarbetare, uppköptes av finska Fazer 1975 som lade ner Malmöfabriken på 1990-talet.
Trots denna â€snabba och häftiga omställning som varit är jag säker på att det finns en lysande framtid för regionen. Ideon vid Lunds Tekniska högskola, Tetra Pack, Sony Ericsson, Gambro mfl är verksamheter framförallt i Lundregionen som jag tror på, men framförallt tror jag på de nära kontakterna med Köpenhamnsregionen och Nordtyskland. Här finns en tillväxtpotential som söker sin like i landet.
Industrierna
- utn
- administratör
- Inlägg: 3092
- Blev medlem: tis 18 mar 2003, 22:32
- Ort: Vellinge
Industrierna
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mail till någon administratör: admin@notiser.com
- fatboy
- Inlägg: 235
- Blev medlem: ons 27 sep 2006, 13:16
Re: Industrierna
En bild tagen från översta våningen i Turning Torso, med utsikt över bron. Dock inte brofästet!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- fatboy
- Inlägg: 235
- Blev medlem: ons 27 sep 2006, 13:16
Re: Industrierna
Bilden gör sig bättre i orginalformat, bifogar den också!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- utn
- administratör
- Inlägg: 3092
- Blev medlem: tis 18 mar 2003, 22:32
- Ort: Vellinge
Re: Industrierna
Fin bild! I militära sammanhang har begreppet brofäste en vidare betydelse än den omedelbara närzonen för angöringsområdet för en bros slut eller början. Det är så att säga utgångspunkt för den fortsatta aktionen. Exempel då de allierade genomförde invasionen av Normandi den 6 juni 1944 etablerades ett brofäste. Man fick en säker utgångspunkt för den fortsatta attacken. Öresundsbron har för mig såväl konkret som symbolisk betydelse.
mail till någon administratör: admin@notiser.com