Uppmärksammad tennismatch

Skriv svar
Användarens profilbild
utn
administratör
Inlägg: 3092
Blev medlem: tis 18 mar 2003, 22:32
Ort: Vellinge

Uppmärksammad tennismatch

Inlägg av utn »

Under den senaste månaderna har Malmö hamnat i den mediala hetluften på grund av turerna kring anordnandet av en
Davis Cup match mellan Sverige och Israel i Baltiska hallen nära Stadion. I morgon, fredagen 6 mars, inleds spelet. Det kommer att ske utan publik och med utomordentligt stark polisbevakning. Samtidigt väntar man att tusentals aktivister skall ta sig till Malmö bland annat för att delta i en stor demonstration,"Stoppa Matchen", som tar sin början på lördag med ett tåg som utgår från Stortorget och slutar vid Stadion. Demonstrationens initiativtagare är en ung man,Olof Holmgren, som lovar en stor folkfest utan våld.
Det hela bottnar i de uppjagade stämningar,som finns efter Gazakriget. Malmö har sedan länge tagit på sig värdskapet för DC-matchen. Med de politiska spänningar, som finns i regionen kan man ifrågasätta detta.
Kommunledningen och dess starke man Ilmar Reepalu, har uppenbarligen nu stor vånda inför arrangemangen. För en tid sedan försökte de till och med flytta matchen till Stockholm men det var för sent. Beslutet att nu spela och utan publik har fått kritik inte minst från israeliskt håll.
I dag, dagen före spelets början, har en stor hög med gatustenar utanför Baltiska hallen blivit ett problem. Stenarna ligger där för ett påbörjat stenläggningsarbete. Polisens skyddsombud anser att de är ett hot. Han vill att de avlägsnas om inte kan den massiva polisinsatsen stoppas.
Med färskt minne av upploppen i Rosengård tidigare denna vinter är det inte att förundra sig över att Malmöborna håller andan inför helgens spektakel.
mail till någon administratör: admin@notiser.com
Användarens profilbild
JAOS
Inlägg: 971
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 08:07
Ort: Västerås

Re: Uppmärksammad tennismatch

Inlägg av JAOS »

Hej utn!

Risken för att det blir våldsamma sammanstötningar mellan polisen och anti-israeliska krafter är mycket större än att det bara blir fredliga demonstrationer. I det anti-israeliska lägret finns det en hel del hökar. Dessutom kommer det ett antal tokar som turnerar mellan möjliga oroshärdar. Det spelar ingen roll om det rör sig om politik eller idrott så länge det bjuds på möjlighet att få slå sönder levande och/eller döda ting. Det skulle heller inte förvåna mig om det dyker upp en del s.k. skinnskallar.

MVH
jaos
Användarens profilbild
NfP
Inlägg: 5112
Blev medlem: tis 25 mar 2003, 19:25

Re: Uppmärksammad tennismatch

Inlägg av NfP »

Malmö får klä skott för den oerhört naiva svenska invandrarpolitiken.
Själv tror jag att sossarna sen länge ser invandringen som ett sätt att trygga framtida regeringsmakt.
Detta innebär att man kan ifrågasätta huruvida Sverige är en fungerande demokrati. De flesta röstar efter sin egen plånbok, och är en stor del beroende av bidrag så faller hela idén med en röst per medborgare.
Dessutom tror jag att det endast är i Sverige som den förhärskande bilden i media är att "man är svensk om man bor här".
Testa detta i Schweiz eller i något arabiskt eller asiatiskt land för den delen!

Det svenska bidrags- och transfereringsvansinnet i kombination med en alltför liberal invandringspolitik har snart lett till att Sverigedemokraterna sitter i riksdagen. Detta beror helt på undfallenhet från de styrande och naturligtvis den kompakt vänstervridna journalistkåren.

Själv är jag inte hoppfull ang. Sveriges framtid som nation. Svag utbildning, svagt ägande, lågt sparande, låga inkomster och svag valuta. Dessutom öppna dörrar för nya bidragstagare!
Observera, att detta i sig inte har att göra med ras eller etnicitet!!

Hur som helst. Malmö har stora problem med integration och borde få respit från ytterligare invandring.
Det samma gäller Sthlm och Gbg.

Det är bråttom att styra upp politiken på det här området.

mvh

NfP
Användarens profilbild
jokern
Inlägg: 6522
Blev medlem: ons 19 mar 2003, 22:00

Re: Uppmärksammad tennismatch

Inlägg av jokern »

Hmm, jag tycker att Sverige tagit emot på tok för många invandrare senaste åren, med tanke på hur litet land vi är. Det skapar naturligtvis problem. Sverige borde nu minska detta rejält och integrera dom som finns. Det vore verligen illa om Sverigedemokraterna kom in i riksdagen. Regeringen vill åtminstone nu ställa krav på alla. Det är på tiden.

Jag tycker att om man begår ett allvarligare brott inom 5 år efter att ha kommit till Sverige så skall man per automatik, först sitta av fängelsestraffet och sedan utvisas. Då pratar jag inte om felparkering, utan om stölder, våldsbrott, osv ...

Ang. Israel och Palestina, så tycker jag att det är dags att Sverige slutar upp att ge Palestina bidrag. I åratal har Sverige skickat in miljarder kr dit. Det har knappast blivit någon förbättring. Det är bara slöseri med skattepengar. Ibland undrar jag om det inte finns beslutfattare där (Palestina) som tjänar enorma belopp på att oroligheterna fortsätter (pengarna hamnar i fel fickor). Om man nu vill hjälpa fattiga länder så är det mycket bättre att skicka pengarna någon annanstans där det kan ge effekt och där det krigas mindre, kanske starta fler lånerörelser typ av den sort man fick Nobels fredpris för, för något år sedan. Där folk får jobba sig till bättre välfärd.

Btw, religiösa friskolor borde dessutom stängas i Sverige. Märkligt att sossarna tillät det, .... efter 11 sept. Huvudlöst! Det skapar ju bara ännu mer segregation. Det är ju bara nyttigt att barn av olika religioner och ateister/agnostiker möts och att barn får höra en annan version av hur livet på jorden kom till än den föräldrarna berättar om. Annars är risken större att det odlas extremism bland dom skolorna.
Man får tro på vad man vill. Man får tro på en sten om man vill det ... så länge man inte kastar den på någon annan.
Användarens profilbild
NfP
Inlägg: 5112
Blev medlem: tis 25 mar 2003, 19:25

Re: Uppmärksammad tennismatch

Inlägg av NfP »

Från di.se

En av tre har inget sparkapital
Uppdaterad 2009-03-05 10:52

Drygt en tredjedel av Sveriges vuxna befolkning har fortfarande inget sparkapital alls eller som mest 10.000 kronor trots att hushållen de senaste åren har fått högre inkomster. Det gäller såväl sparande till reserv som till pension. Enbart hälften av dem som själva anser att de borde pensionsspara gör det i någon form.
Det framgår av rapporten "Så sparar svenskarna" från Institutet för Privatekonomi på Swedbank, som presenterades på torsdagen.

Analys
Sverige har i modern tid aldrig uppmuntrat privat sparande
svenskarna är vana vid att bli belönade för att göra av de pengar de får in
svenskarna lever i en kollektiv villfarelse att Sverige fortfarande är världens rikaste land(en kort parentes under några år på sextiotalet)

I ljuset av ovanstående artikel är det väl helt fantastiskt att våra politeker de senaste decennierna öppnat våra gränser för nya medborgare på ett jmf med andra europeiska länder unikt mått.

//NfP :?
Användarens profilbild
Buddy Holly
Inlägg: 14792
Blev medlem: tis 25 mar 2003, 09:03
Ort: Lubbock Texas

Re: Uppmärksammad tennismatch

Inlägg av Buddy Holly »

Man kunde väl helt sonika flytta matchen till nån hemlig ort på landsbygden med kort varsel ......

MVH
Everyday it's getting closer
Going faster than a roller coaster...
Användarens profilbild
JAOS
Inlägg: 971
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 08:07
Ort: Västerås

Re: Uppmärksammad tennismatch

Inlägg av JAOS »

NfP skrev:Malmö får klä skott för den oerhört naiva svenska invandrarpolitiken.
Själv tror jag att sossarna sen länge ser invandringen som ett sätt att trygga framtida regeringsmakt.
Detta innebär att man kan ifrågasätta huruvida Sverige är en fungerande demokrati. De flesta röstar efter sin egen plånbok, och är en stor del beroende av bidrag så faller hela idén med en röst per medborgare.
Dessutom tror jag att det endast är i Sverige som den förhärskande bilden i media är att "man är svensk om man bor här".
Testa detta i Schweiz eller i något arabiskt eller asiatiskt land för den delen!

Det svenska bidrags- och transfereringsvansinnet i kombination med en alltför liberal invandringspolitik har snart lett till att Sverigedemokraterna sitter i riksdagen. Detta beror helt på undfallenhet från de styrande och naturligtvis den kompakt vänstervridna journalistkåren.

Själv är jag inte hoppfull ang. Sveriges framtid som nation. Svag utbildning, svagt ägande, lågt sparande, låga inkomster och svag valuta. Dessutom öppna dörrar för nya bidragstagare!
Observera, att detta i sig inte har att göra med ras eller etnicitet!!

Hur som helst. Malmö har stora problem med integration och borde få respit från ytterligare invandring.
Det samma gäller Sthlm och Gbg.

Det är bråttom att styra upp politiken på det här området.

mvh

NfP
NfP!

Beklämmande inlägg! :(

Jag hoppas verkligen att majoriteten av forummedlemmarna tycker att det du skriver är FEL. *poke*
Jag har väntat på att någon skulle protestera och kan inte hålla mig längre.

Exempel på dumheter i ditt inlägg:
- "att sossarna sen länge ser invandringen som ett sätt att trygga framtida regeringsmakt"
- "man kan ifrågasätta huruvida Sverige är en fungerande demokrati"
- "De flesta röstar efter sin egen plånbok, och är en stor del beroende av bidrag så faller hela idén med en röst per medborgare."
- "den kompakt vänstervridna journalistkåren"

DET ÄR JU JUST DETTA MED EN RÖST PER MEDBORGARE SOM ÄR DEMOKRATI
och detta oavsett om medborgaren varit medborgare en kortare tid eller i hela sitt liv och oavsett om medborgaren är fattig eller rik och oavsett vilken religion medborgaren har och oavsett om medborgaren är kvinna eller man osv.

Du skriver "Själv är jag inte hoppfull ang. Sveriges framtid som nation."
TACK OCH LOV att du inte är hoppfull om Sveriges framtid eftersom det Sverige du vill ha INTE är något jag vill ha.

/jaos
Användarens profilbild
NfP
Inlägg: 5112
Blev medlem: tis 25 mar 2003, 19:25

Re: Uppmärksammad tennismatch

Inlägg av NfP »

>JAOS

eftersom du tolkar in vad du vill mellan raderna tänker jag inte bemöda mig att svara nu.

mvh

NfP
Användarens profilbild
jokern
Inlägg: 6522
Blev medlem: ons 19 mar 2003, 22:00

Re: Uppmärksammad tennismatch

Inlägg av jokern »

JAOS, ang. att du tycker att följande är en dumhet ...

"att sossarna sen länge ser invandringen som ett sätt att trygga framtida regeringsmakt"
- "man kan ifrågasätta huruvida Sverige är en fungerande demokrati"

... man kan dessutom lägga till all annan bidragsberoende verksamhet som sossarna skapat. Mass-förtidspensioneringar (där anställda fick bonus om dom förtidspensionerade folk, även av personer under 30!??), en alltför bra A-kassa där i många fall man kunde få A-kassa i evighet ... jag känner folk som fick detta.

Sossarna skapade system där folk blev beroende av en massa olika bidrag, sedan vid val så hotade dom med att högern skulle ta bort dessa "förmåner". Sossarna skapade alltså ett system där folk skulle känna sig tvingade att rösta rött, för att kunna ha kvar sina bidrag. Jag skulle inte alls bli förvånad om detta var en medveten strategi.

Sedan har du dragit helt fel slutsats av NfPs inlägg.
Man får tro på vad man vill. Man får tro på en sten om man vill det ... så länge man inte kastar den på någon annan.
Användarens profilbild
JAOS
Inlägg: 971
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 08:07
Ort: Västerås

Re: Uppmärksammad tennismatch

Inlägg av JAOS »

jokern skrev: Sedan har du dragit helt fel slutsats av NfPs inlägg.
jokern!

Det är svårt att bemöta ditt påstående om du informerar om vilken slutsats som har jag dragit helt fel och vad i MfPs inlägg som jag har missuppfattat. För mig är det inget tvivel om vad som står där!

/jaos
saxon
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 02 apr 2003, 15:43

Re: Uppmärksammad tennismatch

Inlägg av saxon »

>JAOS

Om jag tolkat det Nfp skrev rätt så håller jag med om det han skrev. Jag håller även med jokern.

Här är mina tankar. Jag tror att tack vare åsikter som dina JAOS så kommer vi att få se SD komma in i nästa riksdagsval. Idag går det inte att säga något negativt om invandringspolitiken utan att kallas rasist. Alla politiker är därför livrädda för att ta i frågan. Om detta inte förändras innan nästa val tror jag att SD kommer få mellan 4 till 12 % i nästa riksdagsval. :neutral:

Ser du inte vad som händer ute i samhället? Idag får ju inte ens ambulans och brandkår åka till vissa områden utan poliseskort. Det har ju till och med hänt att människor dött pga ambulansen stått och väntat. :evil: Tyvärr så gäller detta inte enbart storstäderna och det är inte i de ”vita” områdena som problemet finns.

Det första en invandrare idag får lära sig är sina rättigheter i flyktingförläggningen. Skyldigheter är inget som tas upp överhuvudtaget. Det är inte undra på att det går fel i samhället. Vi måste lära oss att ställa krav på flyktingarna för att de ska få hjälp. Jag vet inte hur många gånger jag fått höra av en hånskrattande invandrare hur korkade vi svenskar är som har denna politik. :evil: :evil: :evil:

Vilka är det som förlorar mest på detta? Barnen som växer upp får enligt mig ta största smällen. De som blir inte stoppade i tid och kommer in i kriminalitet och liv i droger. Näst värst är det för de invandrare som sköter sig för de får samma rykte som de som missköter sig. Sen för vi ju inte glömma alla offer som blir drabbade, skatter som tvingas höjas, projekt som stoppas för pengar ska gå till att betala skadegörelse mm. :( :( :(

Det är ju tom så att det är många invandrare som säger de ska rösta på SD bara för att de som missköter sig förstör så mycket för dom.

mvh
Användarens profilbild
jokern
Inlägg: 6522
Blev medlem: ons 19 mar 2003, 22:00

Re: Uppmärksammad tennismatch

Inlägg av jokern »

JAOS skrev:
jokern skrev: Sedan har du dragit helt fel slutsats av NfPs inlägg.
jokern!

Det är svårt att bemöta ditt påstående om du informerar om vilken slutsats som har jag dragit helt fel och vad i MfPs inlägg som jag har missuppfattat. För mig är det inget tvivel om vad som står där!

/jaos
NfP är naturligtvis ingen odemokrat. Han vill bara visa att folk "mutas" till att rösta på sossarna, därav urholkas demokratin.
Man får tro på vad man vill. Man får tro på en sten om man vill det ... så länge man inte kastar den på någon annan.
Användarens profilbild
NfP
Inlägg: 5112
Blev medlem: tis 25 mar 2003, 19:25

Re: Uppmärksammad tennismatch

Inlägg av NfP »

>Saxon

tack för hjälpen! håller med.

>JAOS

"DET ÄR JU JUST DETTA MED EN RÖST PER MEDBORGARE SOM ÄR DEMOKRATI
och detta oavsett om medborgaren varit medborgare en kortare tid eller i hela sitt liv och oavsett om medborgaren är fattig eller rik och oavsett vilken religion medborgaren har och oavsett om medborgaren är kvinna eller man osv."

Om du läser vad jag skriver så menar jag att om man vill trygga demokratin så måste man tillse att medborgarna har ett val när de röstar. Själv är jag av uppfattningen att min röst skall bygga på ideologisk grund, inte på att om jag röstar på det som jag egentligen tror är bäst för alla på längre sikt så blir jag bestraffad genom att mina bidrag upphör att komma.
Pga av att denna situation är högst verklig sedan många år så ger detta en vänstervridande effekt i riksdagsvalen. Varför skall de som inte genast vinner på att avskaffa bidragshystering och krympa den ofantliga sektorn rösta på ett parti som driver en sådan linje?

Sedan vill jag gärna fråga alla som försvarar den förhärskande officiella inställningen, dvs ung. som JAOS', var går gränsen för hur många nya "svenskar" som det svenska näringslivet skall kunna/behöva bära.
Jag inser att om vi tar emot invandrare och ger dem medborgarskap så är de svenskar, oavsett om de beter sig som sådana. Saxon belyser helt riktigt att många invandrare mycket snabbt börjar bete sig som svenskar när det gäller att förlita sig på att staten(den svenska) skall ta hand om dem.

mvh

NfP
Användarens profilbild
JAOS
Inlägg: 971
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 08:07
Ort: Västerås

Re: Uppmärksammad tennismatch

Inlägg av JAOS »

God eftermiddag!

Jag kan konstatera att mina åsikter inte är norm bland de som här uttalat sig i ärendet.

Tycker det är ett konstigt synsätt, som NfP m.fl. har, att en bidragstagare oavsett sina ideologiska åsikter inte skulle kunna rösta på något annat parti än sossarna av rädsla för att missa sina bidrag.

Då är det ju på samma sätt för en person som fått sin skatt sänkt, t.ex. genom jobbskatteavdrag, att personen oavsett sina ideologiska åsikter är förhindrad att rösta på något av oppositionspartierna av rädsla för att de kommer att höja skatten.

Om demokratin är satt ur spel av det första exemplet så gäller väl detta för det andra exemplet också eller ....?

Angående invandrarfrågan så är det viktigt att de som kommer hit för att jobba skall assimileras på ett bra sätt i vårt samhälle. Detta innebär dock inte att de skall tvingas att bli ursvenskar. Utan den invandring vi haft de senaste 60 åren så skulle den svenska industrin aldrig ha kunnat utvecklas så starkt som den gjort.

/jaos
Användarens profilbild
jokern
Inlägg: 6522
Blev medlem: ons 19 mar 2003, 22:00

Re: Uppmärksammad tennismatch

Inlägg av jokern »

JAOS skrev:God eftermiddag!

Jag kan konstatera att mina åsikter inte är norm bland de som här uttalat sig i ärendet.

Tycker det är ett konstigt synsätt, som NfP m.fl. har, att en bidragstagare oavsett sina ideologiska åsikter inte skulle kunna rösta på något annat parti än sossarna av rädsla för att missa sina bidrag.

Då är det ju på samma sätt för en person som fått sin skatt sänkt, t.ex. genom jobbskatteavdrag, att personen oavsett sina ideologiska åsikter är förhindrad att rösta på något av oppositionspartierna av rädsla för att de kommer att höja skatten.

Om demokratin är satt ur spel av det första exemplet så gäller väl detta för det andra exemplet också eller ....?

Angående invandrarfrågan så är det viktigt att de som kommer hit för att jobba skall assimileras på ett bra sätt i vårt samhälle. Detta innebär dock inte att de skall tvingas att bli ursvenskar. Utan den invandring vi haft de senaste 60 åren så skulle den svenska industrin aldrig ha kunnat utvecklas så starkt som den gjort.

/jaos
Det är stor skillnad på att medvetet göra att folk blir beroende av bidrag och att skapa förutsättningar för att fler anställs.
Man får tro på vad man vill. Man får tro på en sten om man vill det ... så länge man inte kastar den på någon annan.
Skriv svar