Barsebäck

Skriv svar
Användarens profilbild
utn
administratör
Inlägg: 3092
Blev medlem: tis 18 mar 2003, 22:32
Ort: Vellinge

Barsebäck

Inlägg av utn »

Kärnkraftverket i Barsebäck började byggas 1971 och stod färdigt 1975 Den kommersiella driften startade 1975. Det hade två reaktorer. Barsebäck(1) lades ned 1999 Barsebäck(2) lades ned 2005. Reaktorernas effekt var 1800 MW /reaktor. Nettoeffekten med avräkning av termisk effekt var 600 MW/reaktor Totalt producerade Barsebäck 187 018 GWh. Ett så gott totalresultatet kan det nyligen uppförda Lillgrunds Vindkraftvek i bästa fall redovisa omkring år 2600.
Nedläggningen av Barsebäck innebar en mycket stor kapitalförstöring. Verket var vid nedläggningen fullt funktionsdugligt. Idag produceras ingen el i Barsebäck men anläggningen är trots det praktiskt taget intakt. Rivningen ska enligt nuvarande planering påbörjas 2020.
Nedläggningen föregicks som de flesta minns av årslånga debatter, dagtinganden med samveten och stora politiska konvulsioner.
Idag onsd. 4 feb 2009 har centerpartiet "hemliga" överläggningar. Det ryktas om att ärendet gäller en omprövning i kärnkraftsfrågan. Miljöminister Andreas Carlgren (c) har till och med i ett uttalande sagt att centerns inställning i frågan har kanske varit alltför låst.
Bilden visar Barsebäck med Bron i bakgrunden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mail till någon administratör: admin@notiser.com
boto
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 20 mar 2003, 22:37
Ort: Stockholmstrakten

Re: Barsebäck

Inlägg av boto »

Otroligt bra när det fungerar och tvärt om...Någon som hört något hur det går med "Fusionen", var den inte tänkt att lösa all världens energiproblem för all framtid? Jag har för mig att vårt svenska geni (glömt namnet) som ligger bakom färgskärmen mm mm hade en vision om att vara den som knäckte problemet. Någon som vet något?
DYSTERT
lonesome
Inlägg: 316
Blev medlem: tor 27 mar 2003, 19:29
Ort: Stockholm

Re: Barsebäck

Inlägg av lonesome »

boto
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 20 mar 2003, 22:37
Ort: Stockholmstrakten

Re: Barsebäck

Inlägg av boto »

Tack Lonesome. Om ca 50 år alltså. Något för mina barnbarn att glädja sig åt kanske!
DYSTERT
Skriv svar