Citytunnelns station Triangeln

Skriv svar
Användarens profilbild
utn
administratör
Inlägg: 3092
Blev medlem: tis 18 mar 2003, 22:32
Ort: Vellinge

Citytunnelns station Triangeln

Inlägg av utn »

Genom kontakter i byggnadsbranschen blev jag inbjuden att besöka Citytunnelns station Triangeln. Det är nog inte många infödda Malmöiter som fått se detta. Jag fick chansen och också tillgång till en hel del för mig ny information om projektet.
För den som inte vet vad det handlar om kan jag berätta att det är fråga om en järnvägsförbindelse till stor del i tunnel från Malmö central via stationerna Triangeln, Hyllie, Öresundsbron, Kastrup till Köpenhamns centrum. Stationen Triangeln kommer dagligen att frekventeras av 37 0000 resenärer. Affärscentra för Malmöregionen kommer på grund av Citytunneln att koncentreras till Triangeln med närhet till UMAS ( Malmös sjukhus), Hyllie med närhet till Malmö Arena och ett ännu ej byggt köpcenter där och närbelägna Svågertorp dit IKEA nyligen flyttat från det äldre Bulltoftaområdet.
Det verkar som om stadens nya nav kommer att bli citytunneln med järnvägen. 14-miljardersprojektet Citytunneln kommer att öppnas för allmänheten i december 2010. Därmed positionerar sig Malmö ännu starkare, som en av landets viktigaste tillväxtregioner . "Entrée Malmö" på utfarten mot LUND, "Jägersros köpcentra", "Mobilia" kommer att bli relativa förlorare. Flygresenärerna kommer att överge Sturup för Kastrup.
Två 6 km långa parallella tunnlar, 25 meter under centrala Malmö har borrats och är nu i stort sett färdiga. Runt det nya centret Hyllie kommer 7000 nya bostäder att byggas.
Station "Triangeln" kommer att nås via två futuristiska glasentréer. Bild (1) visar den norra entréen vid St Johannesgatan nära Triangelns köpcenter och Hilton Hotell. Den södra entréen är större och ligger vid Smedjegatan / Rådmansgatan. Den är ännu under ett skyddande tält. Från dessa entreer kan man med hiss eller rulltrappor nå perrongerna 25 meter, bild (2), under mark bl.a under Pildamskolan. Station Triangelns utsmyckas i tak och på väggar med vita rektangulära element ornamenterade med triangelmönster. I fogarna mellan dessa ljuspel med tusentals gröna, gula, blå, eller röda ljusdioder. Dekorativt och spektakulärt. Perrongerna beläggs med slipade granitklinkers importerade från Kina. Det blev billigare än svensk granit!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mail till någon administratör: admin@notiser.com
Användarens profilbild
mats-rune
Inlägg: 2780
Blev medlem: tis 01 apr 2003, 23:15
Ort: Malmö

Re: Citytunnelns station Triangeln

Inlägg av mats-rune »

Citytunneln har kostat en djädrans massa pengar, men det kommer förmodligen att löna sig. Skall bli spännande att se och åka denna runda. Det kommer som du skriver att påverka Malmö och handeln på många sätt.
Jag är infödd malmöbo och har upplevt Malmös "fall" under framförallt -70 och -80 talen. Uppgången de senaste 15 åren är o andra sidan väldigt tydlig: Invånarantalet har ökat från 234.000 som lägst till närmare 300.000 idag. Om 10 år bor här uppemot 350.000 personer enligt prognoserna. Övervägande delen kommer att vara relativt unga.

Malmö är väldigt krogtätt, här finns massor med uteserveringar. Högskolan har tillkommit liksom Öresundsbron och Turning Torso och nu Citytunneln. Vi har fått en ny arena för hockey och konsertevenemang, ett nytt fotbollsstadion mm. Malmö har liksom en del andra städer under dessa år vänt ansiktet mot havet: Man har byggt bostäder på Ön, Potatisåkern, Västerfallet och inte minst I Västra hamnen/Dockan. Staden expanderar också söderut vid Hyllie, Bunkeflostrand och Klagshamn mm.
Problemen finns här med en tydlig segration. Detta är kanske Malmös största sår att lindra under kommande år. Jag tycker mig ändå se rätt många ljus i detta mörker. Tror att många av dessa invandrare kommer att bli en stor tillgång för staden i generation 2 eller 3. Idrotten här tar hand om många barn med utländska rötter.
Zlattaneffekten är tydlig. Jag hoppas och tror att många av ungdomarna kan "ta för sig" även i skolan och senare på arbetsmarknaden.
Det som återstår för staden är att få upp Redhawks i elitserien igen och framför allt att MFF återigen plockar hem guldet till Malmö.... (:.:)

Mvh mats-rune
Skriv svar