Flyktingförläggning i Vellinge

Skriv svar
Användarens profilbild
utn
administratör
Inlägg: 3092
Blev medlem: tis 18 mar 2003, 22:32
Ort: Vellinge

Flyktingförläggning i Vellinge

Inlägg av utn »

Då jag idag vid lunchtid skulle lämna bostaden i Bruksparken Hököpinge såg jag ett anslag i husets entre. Man kallade till ett informationsmöte i Bruksparkens vandrarhem kl 1900. Ärendet; ett företag Attendo, ville informera att man på uppdrag av Malmö kommun avsåg inrätta en flyktingförläggning i Bruksparkens vandrarhem för att härbärgera flyktingbarn.
Jag hörsammade kallelsen och gick till mötet som lockat en mycket stor publik. Lokalen förslog inte. Man blev tvungen att öppna det nybyggda dagiset ett hundratal meter längre bort och ge informationen där.
En modig kvinna, representant för Attendo, föredrog ärendet. Hon biträddes av ett par mörkhyade eritraner och en manlig tjänsteman från Attendo . Vellinge kommun representerades inofficiellt av kommunfullmäktiges ordförande, som förklarade att han inte visste mer om frågan än någon annan. Malmö kommun då, nej ingen representant närvarade. För man kan väl inte räkna den Sverigedemokratiske suppleanten i Malmö kommunfullmäktige, som representant för Malmö.
Mötet blev precis så oordnat och som man kunde befara. SD kammade hem många oförtjänta poänger beroende på den förfärligt dåliga hantering av de ansvariga vid invandrarverket och Malmö kommun. Många hårda ord fälldes . Det kommer uppenbarligen att bli krig mellan Vellinge och Malmö i detta ärende.
Mängden ensamma ungdomar som kommer från framförallt Afgahnistan och Pakistan är stort denna höst. Malmö, som skall vara en transitkommun, klarar inte trycket. I desperation bottenskrapar man alla möjliga bostadsresurser och redan i morgon onsdagen den 11 november kommer den första kontingenten flyktingar till det shockade Hököpinge.
Det finns många skäl att oroa sig över hur detta skall sluta.
mail till någon administratör: admin@notiser.com
Användarens profilbild
mats-rune
Inlägg: 2780
Blev medlem: tis 01 apr 2003, 23:15
Ort: Malmö

Re: Flyktingförläggning i Vellinge

Inlägg av mats-rune »

Som du vet bor jag i det starkt segregerade Malmö. Har alltid haft en ganska liberal inställning till invandring men också följt utvecklingen i tex. Rosengård med stigande oro. Malmö och en hel del andra lite större kommuner har svårt att klara de problem som uppstår i kölvattnet av språkbarriärer, arbetslöshet mm. Jag tycker det är väldigt roligt när man ser invandrare som lyckas i vårt samhälle, de måste vara lite duktigare än vi "svennar" för att klara sig i konkurrensen. Samtidigt är det svårt att blunda när unga killar och tjejer kastar sten på våra brandmän och bussar mm... I Malmö har ca 35% av invånarna en bakgrund från ett annat land, detta skapar ju naturligtvis ibland problem, kulturella såväl som språkliga...
Enligt de flesta undersökningar kommer Sverige att ha ett ganska stort behov av invandring framöver, så det är bara att gilla läget oavsett sin inställning i denna fråga .
För att återkomma till problemen i Vellinge anser jag att de initiala problem som invandrare/flyktingar medför bör man "solidariskt" ta emot dessa människor i alla kommuner, tex i propotion till antal invånare eller någon liknande fördelning som kan lösa upp segregationen en aning.
Ska bli intressant (kanske fel ord i sammanhanget) att följa utvecklingen i Vellinge...

Mvh mats-rune
Användarens profilbild
NfP
Inlägg: 5112
Blev medlem: tis 25 mar 2003, 19:25

Re: Flyktingförläggning i Vellinge

Inlägg av NfP »

Hej!

min syn på dessa problem;
- Det är skillnad på att ha behov av en större befolkning i arbetsför ålder och att ha behov av fler bidragstagare
- Ju fler invandrare på samma ställe, ju sämre integration och därmed större problem och kostnader
=> Var går gränsen för hur stor andel invandrare storstäderna skall ha?
- Den enorma(!) invandringen de senaste decennierna går stick i stäv med vårt välfärdssystem
=> Jag anser att båda måste startkt begränsas!
- Pga att det är vänsterjournalister som styr medias rapportering har det blivit tabu att ta upp ämnet med problem relaterade till invandrare. Detta gör att frågan hanteras inte. Det är att likna vid ett skepp som driver vind för våg..,.
- Tyvärr har Sverigedemokraterna fått patent på invandrarfrågan. Därför kommer de helt säkert att ta sig in i riksdagen.
=> Samtidigt kan detta vara enda sättet att få upp frågan på bordet. Många svenskar(och då menar jag inte de som råkar bo i Sverige) håller helt med SD i en del frågor. Trots att de säkert tar avstånd från deras grundideologi(det gör åtminstone jag).
- Sverige är den sista sovjetstaten! Staten är ju inte till för medborgarna, utan tvärtom. Vi får verkligen hoppas att det inte blir en rödgrån regim om ett år! I så fall skall vi backa utvecklingen igen..,.
=> Sänk skatter och bidrag. Sluta dela ut medborgarskap lättvindigt(typ anhöriginvandring). Montera ned den ofantliga sektorn! Prioritera vård och utbildning.

;-)

NfP
Användarens profilbild
jokern
Inlägg: 6522
Blev medlem: ons 19 mar 2003, 22:00

Re: Flyktingförläggning i Vellinge

Inlägg av jokern »

Tyvärr kan man bara säga att invandringen skall vara oförändrad eller öka för att inte bli beskylld för rasism. Det är som sagt, medias och även politikernas fel, men även en del vanliga svenskar. Med denna inställning så kommer invandringen aldrig att kunna minska utan snarare bara bli större, tills det är för sent. Då blir vi tvungna att anpassa lagar etc ...

Snart bygger vi även upp typ små "Teheran" inom sveriges gränser ... det kanske låter överdrivet ... men då skall ni se förra veckans Agenda, där kvinnor i Tensta (tror jag det var) som går med kjol som visar bena numera bespottas och hotas.

Se detta ... rekas ... jag tror inte alls denna utveckling är bra på lite sikt. Nalin Pekgul snackar, men vad hjälper snack. Något måste göras ...

http://svtplay.se/v/1762657/agenda/del_11_av_16
Spola fram till tid 25:20

Samhället måste på allvar reagera mot detta ...
Man får tro på vad man vill. Man får tro på en sten om man vill det ... så länge man inte kastar den på någon annan.
Användarens profilbild
utn
administratör
Inlägg: 3092
Blev medlem: tis 18 mar 2003, 22:32
Ort: Vellinge

Re: Flyktingförläggning i Vellinge

Inlägg av utn »

Då jag skrev mitt inlägg i onsdags efter att kommit hem från informationsmötet om flyktingförläggningen anade jag att detta kunde bli upptakten till något oroande.
Sedan dess har frågan uppmärksammats i riksmedia och regeringen talar om en ändring av lagarna. Moderaterna i Skåne splittras . Man kan ana att utspelet har gjorts av Malmös socialdemokrater just med detta syfte. Dagens Nyheter påminner om den s.k valstugeintervjuven om invandringspoltiken som gjordes inför valet 2002 och lär ha kostat moderaterna 400 000 röster. Flera politiker från oppositionen förklarar att det nu inträffade kan bli en viktig valfråga med samma dignitet i nästa års val .
Vellingepolitikerna har gått på en mina och den omedelbara konsekvensen kommer troligen bli att Vellinges starke M-politiker Lars Ingvar Ljungman får lämnna posten som Skånemoderaternas ordförande.
Min uppfattning i sakfrågan är att Vellinges generella inställning till flyktingar är förstockad och enfaldig. Jag känner många politiska flyktingar från Ungern 1956 och Tjeckoslovakien 1969. Dessa har gjort stora insatser för det svenska samhället. Det finns anledning att hoppas att de unga människor som nu flyr till Sverige också skall lyckas finna en god framtid här. Allt under förutsättning att de behandlas väl.
Att behandla vår tids flyktingar från Afgahnistan och Pakistan sämre än den tidens flyktingar luktar rasism.
mail till någon administratör: admin@notiser.com
Användarens profilbild
JAOS
Inlägg: 971
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 08:07
Ort: Västerås

Re: Flyktingförläggning i Vellinge

Inlägg av JAOS »

utn skrev:Min uppfattning i sakfrågan är att Vellinges generella inställning till flyktingar är förstockad och enfaldig. Jag känner många politiska flyktingar från Ungern 1956 och Tjeckoslovakien 1969. Dessa har gjort stora insatser för det svenska samhället. Det finns anledning att hoppas att de unga människor som nu flyr till Sverige också skall lyckas finna en god framtid här. Allt under förutsättning att de behandlas väl.
Att behandla vår tids flyktingar från Afgahnistan och Pakistan sämre än den tidens flyktingar luktar rasism.
Hej utn!

Dina åsikter hedrar dig! pklp

Personligen tycker jag att det är på tiden att det ultrakonservativa Vellinge får dra sitt strå till stacken.
De behöver inte betala något för att förlägga de 30 föräldralösa ungdomarna trots att de är en av Sveriges rikaste kommuner.
Därför borde de göra allt för att integrera flyktingarna i samhället genom att se till att de får utbilda sig och därefter ge dem meningsfulla jobb.

MVH
jaos
Användarens profilbild
NfP
Inlägg: 5112
Blev medlem: tis 25 mar 2003, 19:25

Re: Flyktingförläggning i Vellinge

Inlägg av NfP »

Håller med om att utn säkert är en hedersman.

I denna fråga politisk korrekt. Men i sak blir det ändå fel.
Hela resonemanget bygger på lös grund. Finns inget skäl att anta att nya flyktingar kommer få samma funktíon i vår tids samhälle som de i utn's exempel, från Tjeckoslovakien och Ungern.
Det är andra tider och helt andra förutsättninger.

mvh

NfP
Matz
Inlägg: 463
Blev medlem: lör 26 apr 2003, 16:38

Re: Flyktingförläggning i Vellinge

Inlägg av Matz »

I USA far man 0 hjalp bara en mojlighet att komma in. 2006 blev jag Amerikansk medborgare, jag stog upp och svor orden som 350 andra i Baltimore, manga grat av lycka vi alla kramades och onskade alla lycka till. Sen var det bara att aka ut och borja kampa, ingen fragade om nagon hjalp bara ett jakla annama ,att dom vill ha en del av den Amerikansk drommen.
Användarens profilbild
JAOS
Inlägg: 971
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 08:07
Ort: Västerås

Re: Flyktingförläggning i Vellinge

Inlägg av JAOS »

Matz skrev:I USA far man 0 hjalp bara en mojlighet att komma in. 2006 blev jag Amerikansk medborgare, jag stog upp och svor orden som 350 andra i Baltimore, manga grat av lycka vi alla kramades och onskade alla lycka till. Sen var det bara att aka ut och borja kampa, ingen fragade om nagon hjalp bara ett jakla annama ,att dom vill ha en del av den Amerikansk drommen.
Hej Matz!

År 2006 var USA knappast ett föregångsland i hantering av invandrarfrågor.
Det är först nu som det finns ett hopp att landet skall bli mer humant och det kan ni tacka er fredspristagare för.
Det kanske äntligen är slut på mentaliteten "sköt dig själv och hmm i andra".
Jag har stort hopp att Barack får landet att bli mer humant.

MVH
jaos
Matz
Inlägg: 463
Blev medlem: lör 26 apr 2003, 16:38

Re: Flyktingförläggning i Vellinge

Inlägg av Matz »

Man far en mojlighet att lyckas i USA. Desto hardare man jobbar desto storre changs har du att lyckas.Valdigt simpelt men det fungerar och det ar allt folket jag pratade med ville ha. Sma foretagen skaffar 3 av 4 jobb i USA, nar staten gar in och forsoker losa arbetslosheten stoppar dom flexibiliteten,och gor det ofta svarare for dessa sma foretagare att oka sin buisness. Manga legal invandrare jobbar manga ganger 2 jobb och det lyser stolthet i deras ogon nar man pratar med dom nar dom berattar deras historia. Den killen som kommer och klipper min grasmatta berattade att han nu har over hundra grasmatter han tar hand om i varat omrade,han borjade att knacka pa dorren, nu har han 3 stycken som hjalper honom med sin landscaping buisness.
Matz
Inlägg: 463
Blev medlem: lör 26 apr 2003, 16:38

Re: Flyktingförläggning i Vellinge

Inlägg av Matz »

Det finns inte nagra invandrar fragor. Invandrarna maste fraga vad som behovs for mig har for att jag ska lyckas. Lar dig spraket, kultur, vad ar din styrka som invandrare lar dig den, ta vara pa den sen har du lyckats. Jag ar overtygad att det ar en harlig deal for dom flesta invandrana, det rackte for mig det rackte for manga ,och det ar allt som nagon behover erbjuda. Hur Sverige tar hand om Invandrare ar rena skandalen. JAOS, Jag kanner starkt att det viktiga ar att dom kommer in i matchen.
Matz
Inlägg: 463
Blev medlem: lör 26 apr 2003, 16:38

Re: Flyktingförläggning i Vellinge

Inlägg av Matz »

JAOS Skot dig sjalv och hmm i andra ,det ar mer Svenskt an Amerikanskt kan jag lova.
Användarens profilbild
jokern
Inlägg: 6522
Blev medlem: ons 19 mar 2003, 22:00

Re: Flyktingförläggning i Vellinge

Inlägg av jokern »

Jag gick in på Migrationsverkets hemsida för någon dag sedan för att kolla upp hur många som fick uppehållstillstånd här i Sverige förra året.

102.000 st. beviljades uppehållstillstånd bara 2009. Enl. Wiki så är det 9.3 miljoner som bor i Sverige, så över 1% av Sveriges totala befolking kom bara förra året. Lite eller mycket? Det avgör ni sjölva. Jag trodde själv inte det var så många.

Kolla själva här på migrationsverkets egen hemsida:

http://www.migrationsverket.se/download ... t+2009.pdf
Man får tro på vad man vill. Man får tro på en sten om man vill det ... så länge man inte kastar den på någon annan.
saxon
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 02 apr 2003, 15:43

Re: Flyktingförläggning i Vellinge

Inlägg av saxon »

jokern skrev:Jag gick in på Migrationsverkets hemsida för någon dag sedan för att kolla upp hur många som fick uppehållstillstånd här i Sverige förra året.

102.000 st. beviljades uppehållstillstånd bara 2009. Enl. Wiki så är det 9.3 miljoner som bor i Sverige, så över 1% av Sveriges totala befolking kom bara förra året. Lite eller mycket? Det avgör ni sjölva. Jag trodde själv inte det var så många.

Kolla själva här på migrationsverkets egen hemsida:

http://www.migrationsverket.se/download ... t+2009.pdf
Och den naive svensken bara blundar och tror att detta är bra för landet. *fgt* :(
Suck….
lonesome
Inlägg: 316
Blev medlem: tor 27 mar 2003, 19:29
Ort: Stockholm

Re: Flyktingförläggning i Vellinge

Inlägg av lonesome »

Hej
Jag uttrycker mig sällan i dessa problematiska frågor men man kan alltid studera siffrorna.

Av 33.637 st anhöriga, som fick uppehållstillstånd, var det 2.912 st till arbetstagare.
Det måste väl innebära att 30.725 st kom till arbetslösa/studerande eller?
Flest anhöriga kom från Irak, Somalia och Thailand.

Mvh
Skriv svar