En röst från Limhamn

Skriv svar
Användarens profilbild
utn
administratör
Inlägg: 3092
Blev medlem: tis 18 mar 2003, 22:32
Ort: Vellinge

En röst från Limhamn

Inlägg av utn »

Jag tillhör en generation som växte upp med radio långt före TV och FM-radio fanns.
Sveriges Radio sände på långvåg och mellanvåg redan 1925. FM fick vi till exempel på slutet av 1950-talet då även svensk TV började sända. En radioröst som jag gärna minns från tidigt 1960-talet är Leif Andersson . Hans program hette "Smoke Rings". Denna legendariske radioröst sände från Limhamn. Hans program sändes flera gånger än till och med Sven Jerrings Barnens Brevlåda. Underlag för sina skildringar fick han sannolikt från den tidens många jazztidingar. På svenska utgavs till exempel Orkesterjournalen Han satt alltså i Limhamn och fabulerade om jazzlivet i Newyork. I centrum för intresset stod ofta Cotton Club i Harlem. På den klubben uppträdde Duke Ellington, Count Baise, Ella Fitzgerald, Billie Holiday , Nat King Cole och många andra vars namn jag för alltid förknippar med Leif Anderssons hesa karakteristiska skånska uttal. En gång i veckan återkom Leif med dessa intensiva reportage om klassisk jazz ofta från 20- och 30-tal. Egendomligt att veta att denne Newyorkdiggare aldrig besökte USA. Hans hemmaplan var Limhamn. Leifs röst tystnade för alltid 1999. Nu när är han är borta kan man sluta ögonen och fortfarande höra hans "Hello there music lovers" med hes skånsk accent. Det finns säkert många fotografier av Leif. Jag ser dock inget behov att söka sådana. Jag har aldrig sett honom. För mig är han en radioröst no more.
mail till någon administratör: admin@notiser.com
Användarens profilbild
Buddy Holly
Inlägg: 14792
Blev medlem: tis 25 mar 2003, 09:03
Ort: Lubbock Texas

Re: En röst från Limhamn

Inlägg av Buddy Holly »

Jag minns dom programmen också, en väldigt speciell röst
Även om jag tillhör rock&pop-generationen så var han en legendar helt klart!

MVH
Everyday it's getting closer
Going faster than a roller coaster...
vasa
Inlägg: 1879
Blev medlem: tis 20 apr 2004, 18:44

Re: En röst från Limhamn

Inlägg av vasa »

Jag minns också med saknad Leif "Smoke Rings" Andersson. Det var ett program man såg fram emot. Härlig musik och kunniga kommentarer. Tänk vilken upplevelse då man fick höra Gerry Mulligan quaetet och Stan Getz! Jag tycker synd om människorna som inte fick höra dem. Men det går att få köpa deras superfina inspelningar från det fantastiska Amazon i USA. Beställer ni kan ni också ta med Art van Damme, otrolig jazz på dragspel.
Det blir bara bättre!
charlie9
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre 14 okt 2005, 17:23

Re: En röst från Limhamn

Inlägg av charlie9 »

Instämmer i det mesta. Och Louis Armstrong -
Skriv svar