Måndag igen

Skriv svar
Användarens profilbild
utn
administratör
Inlägg: 3092
Blev medlem: tis 18 mar 2003, 22:32
Ort: Vellinge

Måndag igen

Inlägg av utn »

Det är minus 8 grader denna fina måndagsmorgon. Klarblå himmel men inte en gnutta snö. Man kan undra hur växtligheten klarar denna kyla utan ett skyddande snötäcke. När vi flyttade hit för några år sedan hade växthuseffekten framställts som en ödesfråga för mänskligheten. Alldeles för lite har sedan dess gjorts för att stävja utvecklingen. Det är känt att några graders höjning av medeltemperaturen kommer att leda till att de enorma ismassorna på Grönland och Antarktis kommer att smälta. Det är inte svårt, att med hjälp av kända fakta verifiera uppgifterna om att havsytan därvid kommer att stiga med upp till 6 meter. Vad innebär detta i vår närzon. Söderslätt ligger inte högt. I det område där vi bor har jag visserligen kollat att markytan ligger 12 meter över havsnivån men hur är det i Höllviken? Såvitt jag kan bedöma kommer hela näset att dränkas. Ett och annat skär med några av Skanörs längor kommer kanske att ligga över vattenytan. Resten då?? Boethius 8 miljonerskåk i Falsterbo?
För att ta sig ut på gatorna i Västra hamnen lär man då behöva roddbåt. Man kan verkligen fundera över den omständigheten att en stor del av den nya dyra bebyggelsen kanske blir obebolig inom säg tjugo år. Just nu verkar detta scenario ligga väldigt långt borta. Det är idag svårt att föreställa sig att området här omkring om några årtionden kommer att vara bevuxna med vinrankor, olivträd och apelsinlundar. Framtiden är oviss för oss alla. En av mina bekanta medicine doktor, klinikchef återfanns död i sitt kök dagen före julafton. 56 år gammal fann han tillvaron outhärdlig och intog en giftdos. För mig en helt obegriplig och oförlåtlig handling. Livet måste levas om inte för annat så för att denna morgon faktiskt är mycket njutbar. Alltså ut på promenad, skidtur, skridskotur eller vad som står till buds!
mail till någon administratör: admin@notiser.com
Användarens profilbild
ParX
Inlägg: 855
Blev medlem: tor 27 mar 2003, 18:40
Ort: PärX

Re: Måndag igen

Inlägg av ParX »

Hej utn !

Tack för Dina synpunkter, och javisst, det är otäckt att man inte vet vad som komma skall rörande just temperatur-höjningen på jorden.
Jag lutar dock åt att det inte bara är Våra koldioxid-utsläpp som ställer till det utan även solens aktivitet;
Har inte de länkarna åtkomliga men jag har sett hur man vetenskapligt har kopplat ihop perioder av förhöjda temperaturer på jorden med perioder av våldsam solfläcksaktivitet !?
:shock:
Naturligtvis är Våra utsläpp förkastliga,och skall ju betraktas allvarligt, men jag tror oxå att det är solen som är med & spökar.

Trist att läsa om Din bekante som tog livet av sig, och en sån handling är ju fruktansvärt tragisk, men jag tror att om densammes nära inte kan förlåta personen så tar de istället med sig ett ok för resten av deras egna liv.
Jag tror att den personen nog var så ledsen över nån sak som han inte kunde förmedla till sina nära av nån anledning (Personlighet, skam ?) att han till slut blev från sina sinnen av allt funderande, och sen bara såg den vägen ifrån...
Hemskt svårt att spekulera om nåt man inte vet nåt om, men jag tror att de nära till en som blivit så från sina sinnen att han tar livet av sig, måste försöka förstå det som ställde hanses värld på högkant & sen förlåta personen.
Bearbeta, bearbeta, annars blir det en sak som kan ställa till det än mer för de nära...

Jag hade en gång en kompis som jag lärde känna & lekte med när Vi var typ 5-10 år.
Hans pappa tog livet av sig, och mycket talade för att den familjen sen blev så chockade & sårade att de aldrig bearbetade det hela ordentligt.
Vilket jag tror sen var en bidragande orsak till min gamla kompis oxå tog livet av sig när hanses egna liv krisade...
Trots att han hade små barn runt sig som pappa osv ?

Att försöka prata om vad som gör en upphetsad eller ledsen är A & O tror jag, och vill gärna fortsätta lugna mig själv på Notiser.Com mången utdelningsår framigenom !
;-)
Skriv svar