Då jag idag vid lunchtid skulle lämna bostaden i Bruksparken Hököpinge såg jag ett anslag i husets entre. Man kallade till ett informationsmöte i Bruksparkens vandrarhem kl 1900. Ärendet; ett företag Attendo, ville informera att man på uppdrag av Malmö kommun avsåg inrätta en flyktingförläggning i Bruksparkens vandrarhem för att härbärgera flyktingbarn.
Jag hörsammade kallelsen och gick till mötet som lockat en mycket stor publik. Lokalen förslog inte. Man blev tvungen att öppna det nybyggda dagiset ett hundratal meter längre bort och ge informationen där.
En modig kvinna, representant för Attendo, föredrog ärendet. Hon biträddes av ett par mörkhyade eritraner och en manlig tjänsteman från Attendo . Vellinge kommun representerades inofficiellt av kommunfullmäktiges ordförande, som förklarade att han inte visste mer om frågan än någon annan. Malmö kommun då, nej ingen representant närvarade. För man kan väl inte räkna den Sverigedemokratiske suppleanten i Malmö kommunfullmäktige, som representant för Malmö.
Mötet blev precis så oordnat och som man kunde befara. SD kammade hem många oförtjänta poänger beroende på den förfärligt dåliga hantering av de ansvariga vid invandrarverket och Malmö kommun. Många hårda ord fälldes . Det kommer uppenbarligen att bli krig mellan Vellinge och Malmö i detta ärende.
Mängden ensamma ungdomar som kommer från framförallt Afgahnistan och Pakistan är stort denna höst. Malmö, som skall vara en transitkommun, klarar inte trycket. I desperation bottenskrapar man alla möjliga bostadsresurser och redan i morgon onsdagen den 11 november kommer den första kontingenten flyktingar till det shockade Hököpinge.
Det finns många skäl att oroa sig över hur detta skall sluta.